Deel dit artikel
-

Nederland in top-3 EU-ranglijst digitale economie, maar MKB blijft achter

Nederland behoort voor het eerst tot de top-3 landen in Europa als het gaat om de kracht van de digitale economie. Dat blijkt uit de jaarlijkse, toonaangevende Digital Economy and Society Index (DESI) van de EU. Deze index rangschikt de kwaliteit van de digitale infrastructuur, het gebruik van digitale toepassingen door en online vaardigheden van de inwoners, de mate en wijze waarop het bedrijfsleven digitaal actief is en de online dienstverlening door de overheid zelf.

Op de ranglijst noteerde Nederland in 2017 en 2018 de vierde plaats. Met een hogere behaalde score is Denemarken nu gepasseerd en staat Nederland vlak achter Finland en Zweden op de derde plek. Nederland is opnieuw de Europese nummer één als het gaat om de beschikbaarheid van zowel vaste breedbandnetten als mobiele netwerken (4G) voor internet, tv en telefonie.

Het Nederlandse bedrijfsleven behoort met online diensten en producten nog niet tot de top. Binnen het MKB lagen vorig jaar en nu zowel online verkoop als de daaruit behaalde omzet nog onder het EU-gemiddelde. 17 procent van de meer dan één miljoen MKB-ondernemingen biedt in Nederland via het internet producten en diensten aan (tegen 15 procent in 2018), goed voor 10% van de omzet. Daarmee staat Nederland op de vijftiende plaats in de EU.

Bijna 100 procent van de Nederlandse huishoudens heeft volgens het onderzoek toegang tot vast internet. Snel vast breedbandinternet (meer dan 100 Megabit per seconde) is inmiddels al voor 97 procent van de Nederlandse huishoudens beschikbaar.

Ook qua mobiel internet is Nederland koploper. Zo zorgen volgens de DESI de vier beschikbare netwerken bij elkaar dat in bewoond gebied 4G overal buitenshuis beschikbaar is. De DESI onderzocht niet de 4G-snelheid, maar uit meerdere mondiale analyses onder consumenten blijkt dat deze gemiddeld boven de 40 Mbps ligt. Nederland heeft daarmee ook het snelste mobiele internet in Europa.

94 procent van de Nederlanders maakt gebruik van het internet en onder hen doet een zelfde percentage aan internetbankieren, terwijl nog eens meer dan 84 procent van de Nederlandse internetgebruikers in 2018 online heeft gewinkeld. Eén van de hoogste percentages in de EU.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond